Jak zwi臋kszy膰 odporno艣膰 organizmu? Jak powinna wygl膮da膰 skuteczna ochrona przed koronawirusem?

Popraw sw贸j system odporno艣ciowy przez zdrow膮 diet臋, kt贸rej baz膮 b臋d膮 ro艣liny. W dobie koronawirusa wiele os贸b zastanawia si臋 czy istnieje mo偶liwo艣膰 podj臋cia takich krok贸w, kt贸re pomog膮 nam zachowa膰 zdrowie. Codzienne 艣rodki prewencyjne jak mycie i dezynfekcja r膮k, noszenie maseczki ochronnej, unikanie kontaktu z zaka偶onymi, umiarkowana aktywno艣膰 fizyczna oraz zdrowy sen, mog膮 okaza膰 si臋 bardzo przydatne do walki z wirusami i innymi patogenami. Dodatkowo, jednak偶e, istniej膮 dowody na to, 偶e w艂a艣ciwa dieta i inne zachowania zwi膮zane z trybem 偶ycia znacz膮co wp艂ywaj膮 na nasz system odporno艣ciowy i podatno艣膰 na choroby zaka藕ne. Czy te czynniki maj膮 wp艂yw na podatno艣膰 na COVID-19 i jego kliniczny przebieg nie jest do ko艅ca znane. Mimo wszystko, istnieje wiele powod贸w, aby wykorzysta膰 to co wiemy o jedzeniu i jego wp艂ywie na system odporno艣ciowy.

Dieta zwi臋kszaj膮ca odporno艣膰

Dieta bazuj膮ca na produktach ro艣linnych mo偶e pom贸c wzmocni膰 system odporno艣ciowy. System odporno艣ciowy otrzymuje wsparcie od bia艂ych krwinek, kt贸re produkuj膮 przeciwcia艂a do zwalczania bakterii, wirus贸w i innych intruz贸w.

Wegetarianie, weganie oraz fleksitarianie (osoby ograniczaj膮ce spo偶ycie mi臋sa) posiadaj膮 bardziej efektywne bia艂e krwinki w por贸wnaniu do os贸b konsumuj膮cych du偶e ilo艣ci mi臋sa, z powodu du偶ej ilo艣ci witamin i niskiego udzia艂u t艂uszcz贸w nasyconych w diecie. Posiadanie nisko t艂uszczowej diety mo偶e pe艂ni膰 funkcj臋 ochronn膮.

Badania potwierdzi艂y, 偶e ograniczenie t艂uszczu odzwierz臋cego pomaga wzmocni膰 system odporno艣ciowy. Badacze zgodnie twierdz膮, 偶e t艂uszcze wielonasycone mog膮 upo艣ledzi膰 funkcje krwinek bia艂ych i dieta bogata w t艂uszcz mo偶e zmieni膰 flor臋 bakteryjn膮 w 偶o艂膮dku, kt贸ra ma wzmacnia膰 odporno艣膰.

Kolejnym istotnym elementem jest utrzymywanie w艂a艣ciwej wagi te偶 wspomaga system odporno艣ciowy. Oty艂o艣膰 cz臋sto podwy偶sza ryzyko zachorowania na koronawirusa, gryp臋 lub zapalenie p艂uc dlatego warto zredukowa膰 zb臋dne kilogramy.
Dieta oparte na ro艣linach s膮 pomocne w utrzymaniu wagi, ze wzgl臋du na wysokie ilo艣ci b艂onnika, kt贸ry pomaga osi膮gn膮膰 uczucie syto艣ci, bez dodawania zb臋dnych kalorii. B艂onnik mo偶e przyczyni膰 si臋 do obni偶enia BMI, kt贸re tak偶e ma zwi膮zek z lepsz膮 odporno艣ci膮.
Dieta na bazie ro艣lin tak偶e pomaga zredukowa膰 biomarkery zapaleniowe.

Witaminy, minera艂y oraz przeciwutleniacze

Badania pokaza艂y, 偶e owoce i warzywa dostarczaj膮 substancji od偶ywczych jak beta-karoten, witamina C, witamina E, kt贸re mog膮 poprawi膰 funkcje odporno艣ciowe. Poniewa偶 wiele warzyw i owoc贸w i innego jedzenia ro艣linnego s膮 bogate w przeciwutleniacze, to mog膮 tak偶e pom贸c zredukowa膰 stres oksydacyjny.

BETA-KAROTEN: to pot臋偶ny przeciwutleniacz, kt贸ry mo偶e zredukowa膰 zapalenie i poprawi膰 odporno艣膰, przez zwi臋kszenie ilo艣ci kom贸rek walcz膮cych z chorobami w ciele. Doskona艂e 藕r贸d艂o to bataty, marchew, zielone li艣ciaste warzywa.

WITAMINA C I E: te witaminy s膮 przeciwutleniaczami, kt贸re pomagaj膮 niszczy膰 wolne rodniki i podtrzymuj膮 naturalne reakcje obronne organizmu. Witamina C znajduje si臋 w czerwonej papryce, pomara艅czach, truskawkach, broku艂ach, mango, cytrynach i innych owocach i warzywach. 殴r贸d艂a witaminy E to orzechy, ziarna, szpinak, broku艂y.

WITAMINA D: Badania pokazuj膮, 偶e suplementacja witaminy D mo偶e zredukowa膰 ryzyko wirusowej infekcji, 艂膮cznie z infekcjami dr贸g oddechowych, przez redukcje produkcji prozapalnych czynnik贸w w organizmie. Zwi臋kszona ilo艣膰 witaminy D w krwioobiegu odpowiada za zapobieganie innych chronicznych chor贸b, jak np.: gru藕lica, zapalenie w膮troby i choroby kr膮偶enia. 殴r贸d艂em witaminy D s膮 wzbogacane p艂atki 艣niadaniowe i fortyfikowane mleka ro艣linne oraz suplementy.

CYNK : to minera艂, kt贸ry mo偶e pom贸c wzmocni膰 bia艂e krwinki do walki z intruzami. 殴r贸d艂em s膮: orzechy, pestki dyni, ziarna sezamu, warzywa str膮czkowe i soczewica

Sen poprawia odporno艣膰 organizmu

Nasze cia艂a potrzebuj膮 snu do odpoczynku i regeneracji. Bez wystarczaj膮cej ilo艣ci snu, zwi臋ksza si臋 ryzyko powstania powa偶nych chor贸b jak 鈥 choroby serca, choroba Alzheimera i oty艂o艣膰.
Niewystarczaj膮ca ilo艣膰 snu jest odpowiedzialna za ograniczenie funkcji odporno艣ciowych. Pewne badania udowodni艂y, 偶e osoby, kt贸re 艣pi膮 mniej ni偶 5 godzin na noc, s膮 bardziej podatne na przezi臋bienia ni偶 te, kt贸re 艣pi膮 wi臋cej.

Mo偶e potrzebujesz pomocy w zasypianiu? Spr贸buj doda膰 do diety zdrowych warzyw, owoc贸w, ziaren, warzyw str膮czkowych. Jedno badanie udowodni艂o, 偶e dieta bogata w b艂onnik i uboga w t艂uszcz mo偶e przyczyni膰 si臋 do g艂臋bokiego, i znacznie bardziej regeneruj膮cego snu.

Kategoria: Zdrowie

Dodaj adres

Polska