Jak wzmocnić odporność w walce z COVID 19

Zdrowie

Jak zwiększyć odporność organizmu? Jak powinna wyglądać skuteczna ochrona przed koronawirusem?

Popraw swój system odpornościowy przez zdrową dietę, której bazą będą rośliny. W dobie koronawirusa wiele osób zastanawia się czy istnieje możliwość podjęcia takich kroków, które pomogą nam zachować zdrowie. Codzienne środki prewencyjne jak mycie i dezynfekcja rąk, noszenie maseczki ochronnej, unikanie kontaktu z zakażonymi, umiarkowana aktywność fizyczna oraz zdrowy sen, mogą okazać się bardzo przydatne do walki z wirusami i innymi patogenami. Dodatkowo, jednakże, istnieją dowody na to, że właściwa dieta i inne zachowania związane z trybem życia znacząco wpływają na nasz system odpornościowy i podatność na choroby zakaźne. Czy te czynniki mają wpływ na podatność na COVID-19 i jego kliniczny przebieg nie jest do końca znane. Mimo wszystko, istnieje wiele powodów, aby wykorzystać to co wiemy o jedzeniu i jego wpływie na system odpornościowy.

Dieta zwiększająca odporność

Dieta bazująca na produktach roślinnych może pomóc wzmocnić system odpornościowy. System odpornościowy otrzymuje wsparcie od białych krwinek, które produkują przeciwciała do zwalczania bakterii, wirusów i innych intruzów.

Wegetarianie, weganie oraz fleksitarianie (osoby ograniczające spożycie mięsa) posiadają bardziej efektywne białe krwinki w porównaniu do osób konsumujących duże ilości mięsa, z powodu dużej ilości witamin i niskiego udziału tłuszczów nasyconych w diecie. Posiadanie nisko tłuszczowej diety może pełnić funkcję ochronną.

Badania potwierdziły, że ograniczenie tłuszczu odzwierzęcego pomaga wzmocnić system odpornościowy. Badacze zgodnie twierdzą, że tłuszcze wielonasycone mogą upośledzić funkcje krwinek białych i dieta bogata w tłuszcz może zmienić florę bakteryjną w żołądku, która ma wzmacniać odporność.

Kolejnym istotnym elementem jest utrzymywanie właściwej wagi też wspomaga system odpornościowy. Otyłość często podwyższa ryzyko zachorowania na koronawirusa, grypę lub zapalenie płuc dlatego warto zredukować zbędne kilogramy.
Dieta oparte na roślinach są pomocne w utrzymaniu wagi, ze względu na wysokie ilości błonnika, który pomaga osiągnąć uczucie sytości, bez dodawania zbędnych kalorii. Błonnik może przyczynić się do obniżenia BMI, które także ma związek z lepszą odpornością.
Dieta na bazie roślin także pomaga zredukować biomarkery zapaleniowe.

Witaminy, minerały oraz przeciwutleniacze

Badania pokazały, że owoce i warzywa dostarczają substancji odżywczych jak beta-karoten, witamina C, witamina E, które mogą poprawić funkcje odpornościowe. Ponieważ wiele warzyw i owoców i innego jedzenia roślinnego są bogate w przeciwutleniacze, to mogą także pomóc zredukować stres oksydacyjny.

BETA-KAROTEN: to potężny przeciwutleniacz, który może zredukować zapalenie i poprawić odporność, przez zwiększenie ilości komórek walczących z chorobami w ciele. Doskonałe źródło to bataty, marchew, zielone liściaste warzywa.

WITAMINA C I E: te witaminy są przeciwutleniaczami, które pomagają niszczyć wolne rodniki i podtrzymują naturalne reakcje obronne organizmu. Witamina C znajduje się w czerwonej papryce, pomarańczach, truskawkach, brokułach, mango, cytrynach i innych owocach i warzywach. Źródła witaminy E to orzechy, ziarna, szpinak, brokuły.

WITAMINA D: Badania pokazują, że suplementacja witaminy D może zredukować ryzyko wirusowej infekcji, łącznie z infekcjami dróg oddechowych, przez redukcje produkcji prozapalnych czynników w organizmie. Zwiększona ilość witaminy D w krwioobiegu odpowiada za zapobieganie innych chronicznych chorób, jak np.: gruźlica, zapalenie wątroby i choroby krążenia. Źródłem witaminy D są wzbogacane płatki śniadaniowe i fortyfikowane mleka roślinne oraz suplementy.

CYNK : to minerał, który może pomóc wzmocnić białe krwinki do walki z intruzami. Źródłem są: orzechy, pestki dyni, ziarna sezamu, warzywa strączkowe i soczewica

Sen poprawia odporność organizmu

Nasze ciała potrzebują snu do odpoczynku i regeneracji. Bez wystarczającej ilości snu, zwiększa się ryzyko powstania poważnych chorób jak – choroby serca, choroba Alzheimera i otyłość.
Niewystarczająca ilość snu jest odpowiedzialna za ograniczenie funkcji odpornościowych. Pewne badania udowodniły, że osoby, które śpią mniej niż 5 godzin na noc, są bardziej podatne na przeziębienia niż te, które śpią więcej.

Może potrzebujesz pomocy w zasypianiu? Spróbuj dodać do diety zdrowych warzyw, owoców, ziaren, warzyw strączkowych. Jedno badanie udowodniło, że dieta bogata w błonnik i uboga w tłuszcz może przyczynić się do głębokiego, i znacznie bardziej regenerującego snu.

Dodaj adres

Polska